Thursday, February 23, 2017

Goodbye Winnetou!

Adam Lizakowski
Goodbye Winnetou!
miesiąc temu skończyłem 60
lat żegnaj winnetou
a jeszcze nie tak dawno temu
miałem dwanaście lat
ocalałem
w sadzie czereśniowym
prowadzony na rzeź
człowiek i zwierzę
kino i rodzice
wróg i przyjaciel
to są nazwy puste i wieloznaczne
indianina tak się zabija jak zwierzę
widziałem na filmie
tysiące zamordowanych czerwonoskórych
miliony bizonów bez rogów i nikt ich nie zbawi
pojęcia abstrakcyjne
dzicy i wolni
męstwo i tchórzostwo
prawda i kłamstwo
jednako waży
kilo chleba i kilo złota
jednako waży cnota i występek
widziałem winnetou
człowieka - był jeden
szlachetny i cnotliwy
mam sześćdziesiąt lat
ocalałem widziałem
zastępy ludzi odtrąconych
od których słońce odwróciło
się plecami a wiatr bił ciężką
ręką po twarzy
szukam nauczyciela i mistrza
niech przywróci mi dzieciństwo
wzrok słuch szybkość nóg
niech oddzieli młodość od ciemności
miesiąc temu skończyłem 60
lat żegnaj winnetou
a jeszcze nie tak dawno temu
miałem dwanaście lat

No comments:

Post a Comment