Wednesday, March 27, 2013

Agnieszka Radwanska wiersz by Adam Lizakowski


Adam Lizakowski

Agnieszka Radwańska

Poezja tenisa to gra w której przerzuca się wiersz
z jednej strony mózgu na prostokąt  monitora
podobnie jak w tenisie wygrywają dziewczyny
potrafiące utrzymać się na  wysokim poziomie
ponad netem siatki znaczeń

w atletyce aureorę awansu jest  łatwiej zdobyć
w poezji to niemożliwe,  język się ślizga

trafia poza linię zębów i porównań

słowo szybuje i rzadko wraca do właściciela

w przeciwieństwie do piłki
Agnieszka gra w typowy dla siebie sposób

inteligetnie, różnorodnie i kombinacyjnie
ogranicza błędy podobnie jak poeta
błędy językowe, gramatyczne, ortograficzne
- uderzać mocnej, atakować, przewyższać ogniem siły

backand, forehand, service, volley, topspin

metafory i porównania, aliteracje, anafory, antonimy

monitorować,  maksymalnie, mieszać kierunki i szyki

podchodzic do siatki,  szukać najlepszych kątów uderzeń

overhead  smash,  passing shot, lob
znaczenie słów, aby ich siła i rotacje trafiały mocnej
w miejsca gdzie rakieta nie sięga
liczy się regularność i konsekwencja
repertur literacki, albo słownik techniczny
wytrzymać  długie wymiany myśli
kontrolować  słowa,  rozświetlać wiersz tonem
krótkie zdania, szybkie spadajace tuż przy linii,

 głębokie myśli na środku pola
a na końcu wszystko zakończyć sprytną  puentą

albo drop-shot-em

Profesor T. Kaprowicz by Adam Lizakowski


 Adam Lizakowski

Tymoteusz        

Pod  cieniami wieżowców  w Chicago w dziupli dębu 

w parku Oak  siedzi korzeń profesora urodzonego  na Litwie

który poprzez Wrocław, Berlin  podlewany smutnym wspomniemien

tam  go zaniósł na plecach z ołowiu,  na nogach z waty

z  kwaśnym sercem w kształcie serca  semafora

 

Na fujarce wyciętej z drzewa chlebowego grał

niczym młody Mickiewicz majstrował  wiersze

które mogły być wyjściem z sytuacji, które mogły

być wyjściem gdyby park miał drzwi albo konin

dlatego kameralnie, uprawiał kamuflaż kamfory

 

uprawiał ogród krzewów z drutu kolczastego

on więcej sprawiał mu radości niż  pisanie

całował krzaki malin i dopieszczał pomidory

całą swoją mądrość platynową przekazał pługom

śniegowym, potenjalnym poetom, plagiatorom

Maria

Maria z odwiecznie młodym spojrzeniem Marii

Maria o uśmiechu pirofaga ustach Marii

radykalnie radosna  na rafie półek z książkami

w Polish Museum of America in Chicago

reflekcyjna rakieta  zamknięta w rezerwacie

 

Och to pan!!! Jak się cieszę dawno pana tutaj nie było

Ach tak pani Mario!!! chodzę swoimi poetyckimi ulicami

Milwaukami, Belmontami, Fulertonami, Irwing Parkami

Bóg  mnie wysłuchał teraz chicagowski bruk miękkszy

dla mych stóp niż trawy nie w głowie mi traktaty i traktory

 

Gratuluję ma pan swoją trajektorię, teren, trampki, tramwaj

 jednym słowem jest pan szczęśliwy jak aniół blisko nieba --

a pani jest muzą poety protoplasty co w garażu narzędzia

ogrodnicze przechowuje, ptaki, pająki, pragnatyzm 

nastała cisza, a za tą ciszą wielką ciszą taka była Maria

April 11, 2013. Poetry Workshop


                                                  The Polish Arts and Poetry Association
                                                                      in Chicago
                                                             Poetry Workshop
(21)
                                                      
chicagopolishpoetry@gmail.com

                                                                          Zaprasza
Na warsztaty poetycko - literackie piszących i nie piszących. Wszystkich tych co lubią pisać, czytać lub tylko posłuchać poezji. “Większość ludzi nie pisze po to, żeby stworzyć coś wielkiego, a nawet nie po to, żeby być poetą. Większość ludzi pisze, bo ma poczucie, że pisanie pozwala zbliżyć się do doświadczenia, że wiersze są, jakby powiedziałby Wallace Stevens, ‘aktami umysłu’, ‘aktami odnajdywania tego, co ma wystarczyć’”. (Jorie Graham).
Unikalne trzygodzinne warsztaty prowadzone przez Adama Lizakowskiego.

W pierwszej godzinie dyskusja nad zagadnieniem poprawy wiersza, czyli 10/5. Dziesiec powodow dla ktorych powinnismy poprawic conajmniej swoj wiersz piec razy. Dlaczego poprawianie jest takie wazne i czego mozna sie nauczyc przy ponownej pracy nad swoim wierszem.

W drugiej godzinie omowienie wiersza  (napisanego wczesniej zadanie domowe) o postaci historycznej, literackiej lub osobie, ktora miala jakis wplyw na nasze zycie, sposob myslenia lub uksztaltowala nas i nasze poglady. Wiersz powinien skladac sie:  2 metafory homeryckie, 2 porownania, 2 epitety, 2 anafory 2 aliteracje. Celem warszatów jest zapoznanie uczestnikow z “mechaniznem wiersza”. Wprowadzenie uczestników w literacki świat wartości artystycznych, oraz wykształcenie umiejętności posługiwania się metodami i narzędziami badawczymi w analizie i interpretacji dzieła literackiego.

 

 

 


Medialnym sponsorem warsztatow jest  program  Jarka Maculewicza  pt. “Radio Przeciek” nadawany od poniedzialku do piatku  w godzinach 2 pm – 3 pm ze stacji radiowej WNWI 1080 AM,  oraz  gazeta codzienna “Dziennik Zwiazkowy”, "POLISH NEWS"  oraz tygodnik “Super Express”.
                                                  

 Jezuicki Ośrodek Milenijny –
        5835 W. Irving Park Rd., Chicago, IL
   Czwartek  11 kwietnia, 2013 godz.
6.30 PM
          po wiecej info dzwon  773 463 8603